آیا می‌دانستید ارسال فرم‌های نظرسنجی به مشتریان می‌تواند فروش شما را دو برابر کند؟

۱۳۹۷/۰۹/۲۹
title

همه ما از این واقعیت‌ ساده بازاریابی اطلاع داریم:

جذب یک مشتری جدید 10 برابر سخت‌تر و پرهزینه‌تر از حفظ مشتری فعلی است.

یکی از دلایل مهم استفاده روزافزون و علاقمندی به استراتژی‌های حفظ مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) همین موضوع است. در مطالعه‌ای که توسط استاد دانشگاه Rice دکتر Paul Dholakia و دکتر Vicki Morwitz انجام شد و در نشریه Harvard Business Review منتشر شد، مشخص شد که همین روش ساده پرسش از مشتریان درباره عملکرد یک کمپانی یکی از استراتژی‌های اثبات شده برای حفظ مشتری است. در این مطالعه که طی یک دوره یک ساله انجام شد، فرم نظرسنجی و بررسی رضایت مشتریان به گروهی از آن‌ها ارسال شد و از گروه دیگر هیچ نظرسنجی انجام نشد. پس از یک سال تعداد افرادی که وفاداری‌شان را به کمپانی ادامه دادند در گروهی که از آنها نظرسنجی شده بود، دو برابر شده بود. این نظرسنجی نتایج جالبی را در زمینه روانشناسی مشتری که در پس این پدیده قرار داشت، ارائه کرد:

1. نظرسنجی از مشتریان باعث برآورده شدن احساس توجه به مشتری شده و احساسات مثبت او را تقویت می‌کند:

این موضوع از بخشی از روحیات روانشناسی انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد که تمایل به "قدردانی" از محصول یا سرویسی دارند که به آن علاقمند هستند. چرخه بازخورد این نظرسنجی ابزاری برای بیان این موضوع بود. نظرسنجی ابزاری برای تعامل با کمپانی است و تعهد مشتری به کمپانی را تقویت می‌کند.

2. نظرسنجی میزان آگاهی و اطلاع نسبت به سایر خدمات و محصولات شما  را افزایش می‌دهد:

 نظرسنجی را می‌توان وسیله ارتباط دانست - هم ارتباط داخلی و هم خارجی. اکثر افراد نظرسنجی را وسیله‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها می‌دانند. اما نظرسنجی‌هایی که از مشتریان صورت می‌گیرد می‌توانند به عنوان رسانه‌ای برای انتشار اطلاعات هم عمل کنند.

3. نظرسنجی افراد را تشویق به قضاوت می‌کند:

فرایند درخواست از مردم برای بیان نظراتشان باعث می‌شود که آنها به چیزی که ممکن است قبلاً توجه چندانی به آن نداشته‌اند، بیشتر توجه کنند تا بتوانند درباره آن نظر بدهند. این استدلال، کاملاً قدرتمند و دقیق است. این روش تقریباً معادل با استراتژی "جایگذاری محصول" (یا تبلیغات نامحسوس) است که در حال حاضر در محصولات بازاریابی که در رسانه‌های جمعی مثل برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها منتشر می‌شوند، استفاده می‌شود.

 

 

نظرسنجی را باید ابزاری مهم و حیاتی در زمینه ارتباط با مشتری دانست. بهترین ویژگی نظرسنجی توانایی آن برای ارائه اطلاعات به صورت دو طرفه است. تحقیق صورت گرفته توسط Paul Dholakia و Vicki Morwitz نشان داد که نظرسنجی نه فقط کمک می‌کند که صاحبان مشاغل اطلاعاتی مهم و حیاتی را به دست آورند بلکه رابطه‌ای که از قبل با مشتری برقرار شده را می‌سازد و بهبود می‌بخشد.

پیشرفت تکنولوژی انجام نظرسنجی به صورت لحظه‌ای و جمع‌آوری نظرات کاربران را فوق العاده آسان‌تر کرده است. ابزارهای فرم ساز آنلاین به تنظیم چارچوب سوالات و پاسخ‌ها و اجرای نظرسنجی در وب کمک می‌کنند. امکان توزیع نظرسنجی‌ها از طریق ایمیل، لینک‌های وبسایتی، باعث شده انجام نظرسنجی آنلاین تبدیل به راهکاری سریع و مفید برای رسیدن به موفقیت و بهبود شرایط سازمان ها و کسب و کارهای آنلاین و سنتی شود.

 

برای این منظور می‌توانید به سادگی در ویفرم ثبت‌نام کنید و اولین پرسشنامه و نظرسنجی خود را ایجاد کنید، هر کجا سوالی داشتید راحت باشید و از ما بپرسید.

با استفاده از پرسشنامه‌های آماده ویفُرم، سریع بسازید و بهتر نتیجه بگیرید!

پرسشنامه‌های آماده